Pāriet uz galveno saturu
  • LAT
  • ENG
Lāsma Poļikeviča | Koučings
  • Pakalpojumi
    • 1:1
  • Pašizaugsmei
  • Viltvārža sindroms
  • Blogs
  • Par mani

Kā izmantot un veicināt mācīšanās kultūru?

4. februāris, 2020 pl. 12:55, Nav komentāru

Mūsdienu ātri progresējošā vidē mācīšanās un sevis pilnveidošana var tikt uzskatīta par neatņemamu sastāvdaļu un atslēgelementu panākumu gūšanai. Taču bieži pastāv dažādi šķēršļi, pieņēmumi un mīti, ar ko saskaramies, domājot par savu personīgo un profesionālo attīstību. 

Šajā rakstā apkopotas svarīgākās atziņas, kā gūt maksimālu labumu no apzinātas mācīšanās pieredzes un izmantot savu potenciālu pilnvērtīgi.*


1. Mēs iemācāmies mācīties, nevis piedzimstam ar nemainīgām dotībām. 

Jebkurš var attīstīt mācīšanās prasmes visas dzīves garumā, pielietojot efektīvas stratēģijas. Būtiskākie elementi, kas var palīdzēt šajā ceļā:
  • konkrēti mērķi, plāns un soļi to sasniegšanai, kas ļauj koncentrēties uz vēlamo, nenovirzīties no kursa un vieglāk tikt galā ar emocijām procesā.
  • refleksija un laiks pārdomām par to, kā mēs mācāmies. Padziļinātai mācīšanās pieredzei nepietiek ar lekcijas vai semināra apmeklēšanu, tā prasa iegūto zināšanu pielietošanu praksē, laiku pārdomām un izpratni, vai un kā mēs saprotam to, ko mācāmies.
  • laika ieplānošana un darīšana. Lai iemācītos un gūtu pieredzi, ir ar kaut ko jāsāk, pat, ja pirmie soļi izskatās pavisam niecīgi, tas ir ceļš uz priekšu.

2. Mūsu domāšanas modelis un dominējošā attieksme ietekmē mūsu sniegumu un mācīšanās rezultātus. 

Kerolas Dvekas pētījumi par izaugsmes un fiksēto domāšanu norāda uz to, ka cilvēki ar izaugsmes domāšanu (tic, ka talanti un intelekts var tikt attīstīts) ieguldās vairāk mācību procesā un sasniedz vairāk. Lai attīstītu izaugsmes domāšanu, jāspēj identificēt esošais stāvoklis un kritiskie brīži, kad mēdzam pārslēgties uz fiksētu domāšanas modeli, neļaujot mūsu prātam brīvi domāt un liekot sev ierobežojumus. 

3. Personiskās īpašības un cilvēciskās kvalitātes iet roku rokā ar domāšanas modeli un arī tās var tikt attīstītas, lai atbalstītu personīgo un profesionālo izaugsmi. 

Mūsu iekšējie pasaules uztveres modeļi, kas ietekmē attīstību:

  • apzinātība - mūsu spēja atklāti novērot un saprast savas domas, piefiksēt emocijas un analizēt savu iekšējo dialogu, sākot ar to, ka piefiksējam esošās domas un ierobežojošos uzskatu modeļus un apšaubām tos - "Vai tas tā patiešām ir?", "Kādi ir pierādījumi?". Tālāk jau var pievērst uzmanību šo modeļu pārveidošanai un rīcības soļiem.
  • zinātkāre un motivācija - daudz pētīts aspekts, kas ļoti ietekmē ikvienu mūsu darbību, tāpēc īpaši būtiski saglabāt neviltotu bērna interesi par lietām un to dziļāku nozīmi. Nevis pretoties pārmaiņām, bet gan pajautāt sev - "Kas ir labākais, ko no tā varu iegūt?".
  • ievainojamība - mēs visi vēlamies izskatīties labi citu acīs, rādīt savus panākumus un lepoties, cik labi izdodas paveikt konkrēto darbu, taču tas reti ir savienojams ar mācīšanos. Ir sev godīgi jāatzīst, ka uzsākot ko jaunu, uzreiz var neizdoties un ir normāli būt iesācēja līmenī. Jāizdzīvo visi mācīšanās posmi (nekompetence, kompetence, meistarība), kas mijas viens ar otru un, nonākot meistarības komforta zonā, būt gana drosmīgiem, lai mestos jaunos izaicinājumos.

4. Pārmaiņas var nebūt redzamas uzreiz un tās var novērot ilgākā laika periodā, tāpēc svarīgi apbruņoties ar pacietību. 

Mēs gadiem esam izstrādājuši savus domāšanas modeļus, uzskatus un uzvedības shēmas, tāpēc, lai izveidotu jaunus neironu ceļus mūsu smadzenēs, nepieciešams treniņš un laiks. Tāpat kā organizācijas veido ilgtermiņa un īstermiņa plānus, arī sevis attīstībai ir jāliek reāli izdarāmi atskaites punkti.

5. Atbalsta izmantošana paātrina mācīšanos.

Lai gan atbildība par mācīšanos ir mūsu pašu rokās, bieži nenovērtējam resursus, ko var sniegt apkārtējie cilvēki. Parasti ar mācīšanos saprotam izglītības iestādes, dārgus kursus vai online apmācības, taču tas var būt tik vienkārši kā kolēģa vērošana un mācīšanās no piemēra. Kāds, kuram ir lielāka pieredze, dalās savās zināšanās vai sniedz atgriezenisko saiti. 


Ir skaidrs, ka personīgā un profesionālā attīstība ir mūsu katra paša rokās, taču, domājot par uzņēmumiem un darba vidi vēl jo svarīgāk kļūst tādas kultūras veicināšana, kur mācīšanās un atvērtība jaunām idejām ir vērtība, darbinieki nebaidās mēģināt un kļūdīties, proaktīvi iesaistās sevis pilnveidošanās procesos un velta laiku refleksijai. Ne velti šobrīd aug pieprasījums pēc izaugsmes treniņiem šo mērķu sasniegšanai un jaunu stratēģiju ieviešanai, uzņēmumi izmanto trenerus un koučus, kas atbalsta cilvēkresursu attīstības procesus, novērojot ilgtermiņa ieguvumus visa uzņēmuma izaugsmē.

Vairāk par iespējām uzņēmumu komandu attīstībai var lasīt šeit.


*Iedvesmai izmantots Harvard Business Review speciālizdevums "How to Learn Faster and Better".


Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Kā veidot veselīgu pašapziņu?
    21. mai. 2024
  • Lasāmviela brīvākam brīdim
    24. apr. 2024
  • Viltvārža sindroms un perfekcionisms. Jaunākais "trends" vai skarbā realitāte?
    7. mar. 2024
  • Randiņš ar kouču
    15. feb. 2024
  • Pašrefleksija un mērķu uzstādīšana- ceļš uz Taviem panākumiem!
    12. jan. 2024
  • Vai viltvārža fenomens ir reāls?
    7. sep. 2022
  • 10 dzīves patiesības
    9. jūl. 2022

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Kontakti
© Lāsma Poļikeviča 2025 | Visas tiesības aizsargātas. Privātuma politika Lietošanas noteikumi